Reseberättelse Vårkongressen Visby

Uncategorized 0 Comments

Invalda i JCI Sweden

Den 24 April gick tåget från Örebro, först till Stockholm där jag fick sällskap av några medlemmar från JCI Stockholm, JCI STockholm City och JCI Uppsala. Väl framme i Nynäshamn tog vi plats vid långbordet på färjan som tog oss till fram till Visby ca 00.20. Mittemot färjelägret låg vårt hotell, vi checkade in och sneglade mot bordet med skylten ”Registreringen öppnar 08.15”. Förväntansfulla somnade vi gott i våra sängar. Jag delade rum med Lokal presidenterna från JCI Stockholm och JCI Uppsala, vilket såklart innebar att vi bodde i presidentsviten 😉

Fredagen startade med en stadig frukost och många kramar vid registreringsbordet innan den ena spännande föreläsningen avlöste den andra. Almi, spöken i karriären, ledarskap, investeringsdrakar, lunch, lojala kunder, styrelser och speeddating b2b. De flesta av föreläsarna var senatorer(invalda livstidmedlemmar i JCI) och pratade varmt om vad JCI kan ge som påverkar resten av livet. Förutom att föreläsnigarna var mycket intressanta så tyckte jag att det var väldigt inspirerande att höra lite om senatorernas resor med hjälp av JCI. Efter detta följde jag med och lyssnade på när Carro pratade och presenterade JCI för de Gotlänningar som var med och intresserade av att starta en kammare där. Det känndes som att de hittade bra energi och jag ser fram emot att följa deras resa!
Efter det avslutade vi fredagen med en get together (mat och dryck) i en av Visbys gamla fina källare och samtal långt in på småtimmarna.

Lördagen kickade igång med Medeltidsveckan, Visby strand och Almedalsveckan som föreläsare innan lunch. Därefter gick vi som sitter i styrelser och de som ville vara med på General Assembly till Sviten på Tott Resort och höll möte där medans övriga följde med på en rundvandring i Visby på temat Smaka på Gotland. Under General Assembly blev JCI Örebro åter invalda i JCI Sweden, Jippie!
Därefter skålade vi, fick en rundtur på Tott Resort och tog oss tillbaka till Hotellet. I vanliga fall brukar medeltidsdräkten åka på inför banketten på lördagkvällen. Istället fick vi tilldelat varsin medeltidsdräkt och efter fördrink i presidentsviten fick vi hästeskort till festligheterna som började med en belöningsceremoni i S:t Nicolairuinen. Jag blev överlycklig och stolt över att motta senatorernas resestipendium som kommer att bidrar till min resa till världskongressen i Leipzig i höst. Jag blev också uttagen till att gå European Academy i augusti vilket jag verkligen ser fram emot. Efter ceremonin fick vi avnjuta ett ordentligt medletidsgille som avslutades med efterfest i presidentsviten.

Söndagen avslutade helgen med en mycket inspirerande föreläsning av vår fantastiske European Vice Preident Steven Wilson. Efter många hejdåkramar och intressanta diskussioner gick vi på färjan där vi fortsatte prata om framtiden och vad vi hade lärt oss under helgen. Nöjd och trött var jag efter en något försenad tågresa åter tillbaka i Örebro sent på söndagkvällen.